søndag 14. juni 2009

Filmens magiske verden


Film ja! Det kan jeg like!
"There's nothing like a good movie." Var det en klok person som sa en gang. Jeg kan ikke gjøre annet enn å si meg enig i det utsagnet! Film er en herlig greie, som lar deg drømme deg bort i en helt annet verden der bare fantasien setter grenser. Personlig må jeg bare innrømme at jeg har tilbrakt veldig mye tid foran en skjerm, dypt konsentrert om en film. Men jeg angrer ikke, film er bra saker!

Så var det hva jeg liker da. Det er egentlig ikke veldig lett å svare på, for jeg kan falle for mange forskjellige typer filmer. Må kanskje allikevel si at action-komedier og action generelt appellerer til meg mest av alt. Heldigvis er det unntak, og ganske mange av dem også. Dette er en ganske offentlig blogg, så jeg skal ikke dele mine innerste chick-flick favoritter, men jeg kan røpe så mye som at selv slike filmer har en tendens til å fange oppmerksomheten min fra tid til annen! Komedier er også noe jeg liker å spille av en gang i blant. Jeg kan også legge til at Science-fiction ikke akkurat er min sjanger, hvis noen lurte.

Hvor ser jeg filmene mine? Som jeg nevnte over, dette er er en offentlig blogg, så jeg vet ikke hvor åpen jeg skal være om ting som er i grenseland til ulovligheter. Jeg tar allikevel sjansen og sier at 80% av alle filmer jeg ser er filmer jeg har lastet ned fra nettet, ulovlig, og ser på tv'n min(40" full HD - NAM!), 15 % ser jeg på TV, og de siste 5% er sjeldne kinobesøk. Da skal det være en jævel av en film, før jeg betaler 100 spenn for å se noe jeg kan se i god kvalitet og med bra lyd hjemme.

Favorittfilmen? Helt klart Gladiatoren. Jeg falt for denne da jeg kjøpte den på ferie i sommerhuset vårt i Italia. Hvorfor? Vel, jeg er som sagt glad i action, noe som også innebærer at jeg fint klarer å se litt skikkelig filmvold! Det er selvfølgelig forskjell på vold, men i Gladiatoren er det historiske begivenheter som skildres, og det gjør meg ingenting. Jeg må også si meg skyldig i å like Ringenes Herre-triologien, og også the Fast and the Furious-serien. Etter disse er det en drøss med filmer jeg godt kan se et par ganger uten å sovne, men som ikke fortjener en plass på topp 3. I alle fall, for å oppsummere litt, så er jeg stor fan av film. Ser mye forskjellig, gjerne action, og laster ned de fleste av dem :).
Legger ved slutten av Gladiatoren, anbefaler alle å få med seg den i løpet av livet!


- Even

Ingen kommentarer: