søndag 14. juni 2009

Tenk om vi kunne dra tilbake..!



(Trykk på filmen for å komme til kilden, teksten finner du HER)

Nok en gang er oppgaven å analysere en film! Det er bare en liten forskjell, for denne gangen er det snakk om den type film som i alle fall jeg ser mye mer av til hverdags, nemlig musikkvideoene!

Jeg har valgt å skrive om en film jeg kjenner meg litt igjen i, selv om det kanskje ikke er på akkurat samme måte som det sangen sikter til. Jeg skal ta en nærmere titt på videoen til Erik og Kriss som lyder navnet "Dra tilbake". Den ble gitt ut den sluppet i 2007, og var en del av skiva deres, kalt "Verden vil bedras". Sangen er rettet mot ungdom/voksne som lengter tilbake til barndommen, og går under sjangeren Hip hop. Den handler om det å lengte tilbake til det man har opplevd før, savnet til barndomsminnene.

"Så kanskje vi kan dra tilbake

For å føle selv
Gjenoppleve stemningen og spenningen en lørdagskveld"

"Dra tilbake" er regissert av Revolver Film. I starten av videoen til denne låta ser vi klipp fra barn som spiller forskjellige sporter og barn som leker med hverandre. Vi får allerede her inntrykk av at dette er noe som har skjedd før, altså minner om en annen tid. Deretter befinner de to artistene Erik og Kriss seg i en skolegård. I det ene øyeblikket er det dagens versjon av dem som står der, i det neste er det de to som unge. Så får vi se to ungdommer som går langs togskinnene, med hver sine poser med alkohol(noen som kjenner seg igjen?). Dette skjer samtidig som at kameraet bytter mellom disse to ungdommene, og Erik og Kriss som står på skolegården og på en forlatt fotballbane. Mens de to holder på med dette, beveger ungdomsversjonene av dem seg videre fra togeskinnene og opp på veien. Så sykler de nedover en vei sammen med en tredje person. Så blir vi med tilbake til en fest fra barndommen deres, her en av dem sikler på en av jentene, men hun vil ikke kysse han. Igjen sykler de bortover veien. Deretter er det dagens versjon av Erik og Kriss som går gjennom festen fra fortiden, og igjen havner tilbake i skolegården. Til slutt ser vi at to jenter blir dyttet i et basseng på festen fra ungdomstiden, en fyr blir dyttet inn i en busk mens han urinerer og jenta som ikke ville kysse gutten ender opp med å kysse han på en solseng. Det siste bildet er av artistene i skolegården.

Som sagt så forteller denne filmen om et savn til barndommen. Den forteller om historien til Erik og Kriss som ungdom, og det er det musikkvideoen skildrer. Siden den forteller en konkret historie, vil jeg kalle det en fortellende musikkvideo. Men den går også litt frem og tilbake i tid, og er sånn sett litt fragmentisk.

I videoen til "Dra tilbake" er det helt klart en sammenheng mellom sangtekst og video. Teksten forteller om to menn som vil gjenoppleve barndomsminner, videoen skildrer disse minnene under hele sangen. Det er de to artistene, Erik og Kriss, som er tilstede i dagens og gamledagers versjon, og det er deres barndomsmiljø som vises i videoen. Det som fanger oppmerksomheten vår er raske bytter av scener og klipp, som gjør at vi ikke lar oss selv ta øynene fra skjermen. For min del er det også det at jeg kjenner meg litt igjen i disse klippene, så jeg vil se flere av dem og det skapes en god stemning fra barndommen. Det brukes ikke så mye symbolikk i videoen, men hvert klipp i seg selv er jo et symbol på en barndom de lengter tilbake til.
Det er mange forskjellige kameravinkler som brukes, og mange ganger står ikke kameraet stille når det tar opp, men beveger seg med artistene. Vi ser mye halvnære vinkler, en del totalbilder, og også noen nærbilder av artistene.

Som sagt så liker jeg musikkvideoen i tillegg til selve sangen. Videoen understreker det sangen forteller om ved å vise klippene som jeg snakket om i stad, noe som gjør helhetsinntrykket bra. Den retter seg jo også mot artistene, siden det er deres historie som blir fortalt. Det vises klart at artistene lengter tilbake til ungdomstiden.

Når det gjelder min oppfatning av videoen så er det hovedsakelig det at jeg kjenner meg litt igjen i den. Alt var jo så herlig da vi var små... Ingen bekymringer, ingen forpliktelser og herlige dager vi for alltid vil lengte tilbake til.

Tenk om vi bare kunne dra tilbake...?
-Even

Ingen kommentarer: