søndag 14. juni 2009

Sandvika vgs - Klart du kan!

Fra ungdomsskolen har vi ikke pleid å ha verdens morsomste prosjekter i norsk. Det har for det meste gått i fordypninger i forfattere og norrøne helter, ikke veldig interessant for en gutt som meg i alle fall. Derfor varmer det godt når vi iblant opplever litt variasjon! Det fikk vi oppleve for ikke så lenge siden, da vi startet et nytt prosjekt i norskfaget.
Det gikk ut på at vi skulle lage en reklame/info-film om Sandvika vgs, sånn at de nye førsteklassingene lettere skulle finne fram på skolen vår og bli bedre kjent med de forskjellige fasilitetene vi har. Det kunne vi gjøre ved å kommentere en photostory, eller lage en film. Vi stod ganske fritt til å bruke all vår fantasi(og det er ikke rent lite skal jeg si deg..!), så lenge vi hadde med en liste med informasjon. Dessverre viste det seg at denne listen var en smule lenger enn vi hadde ventet oss, som igjen førte til at vi måtte trikse litt mer for å et bra resultat. I tillegg skulle det være en liten konkurranse om hvilken film som var best innad i klassen, og til slutt på hele trinnet, så det var jo litt spennende det og. Vi fikk i alle fall litt ekstra motivasjon!


Uansett, vi satte i gang med "storproduksjonen" så fort vi fikk tid. Gruppen min bestod av Emil, Hanna, Kjersti, Camilla og meg(dessverre var Camilla syk de fredagene vi hadde norsk, så hun fikk ikke bidratt så mye). Vi begynte med en idémyldring så vi fikk samlet tankene våre på et sted. Vi hadde blant annet en idé som gikk ut på at vi skulle ha en slags nyhetsreportasje fra skolen vår, men vi valgte å ikke bruke den. I stedet endte vi med å gå for en speider som ikke fant frem på sandvika vgs, som fikk hjelp av en av elevene. Vi prioriterte å med den viktigste informasjonen(tro meg, det var et hav som skulle med) og at det skulle være en film. I tillegg hadde vi et slagord for hvert sted vi kom til underveis i filmen, og disse slagordene var opprinnelig reklameslagord fra TV, men også noen egne som vi fant på selv. Eksempler på slike slagord som vi brukte er "Klart du kan", "Hva er det? Jo, det er bra" og "Maarud så mår'u".

En uke før innlevering gikk vi igang med filmingen av prosjektet, etter at et halvferdig manus hadde tatt form. Først lånte vi et videokamera fra biblioteket, og med det filmet vi omtrent halvparten av det vi hadde tenkt. Da hadde jeg æren av å være den bortkomne speideren som ikke fant veien på skolen vår. Men etter en liten tenkepause kom vi frem til at vi helle skulle låne et HD-kamera av Marte(takker og bukker, forresten!), og at Emil skulle overta rollen som speider. Da kunne nemlig jeg være film-mann. Så, to dager før innlevering ble alle fire igjen på skolen for å fullføre innspillingen. Etter en lang og slitsom kveld kunne vi si oss fornøyde med det vi hadde fått filmet, og da gjenstod "bare" redigeringen. Denne "lille" jobben var jeg så heldig å , og 48 nesten søvnløse timer senere var "Sandvika vgs: Klart du kan!" ferdig!

Underveis var det jo en del problemstillinger som måtte løses. Det mest overraskende var nok at vi hadde FOR mange ideer i forhold til hvor mange minutter film vi var tillatt å ha! Vi fikk nemlig ikke plass til halvparten av det vi ønsket og måtte prioritere de viktigste. Som sagt endre vi også med å spille inn hele prosjektet på nytt fordi kameraet vi brukte først ikke leverte gode nok bilder. Da kunne også jeg filme, og siden jeg skulle redigere det etterpå fikk jeg de vinklene og klippene jeg tenkte ville passe bra i det ferdige prosjektet. Dette medførte også at Emil måtte overta min rolle som "lost" speider, men det gikk så fint så. Ellers endte vi jo med å ha altfor dårlig tid, noe som selvfølgelig var vår egen feil, men allikevel litt kjipt. Kanskje hadde resultatet blitt bedre hvis vi ikke hadde somlet sånn.

Allikevel, jeg er veldig fornøyd med det ferdige prosjektet vårt. Da kanskje mest fornøyd med redigeringen, siden det var det jeg sleit mest med, men alt i alt er det god reklame for skolen vår og en god besvarelse på oppgaven. De andre var også ekstremt flinke, kanskje spesielt Magnus og hans gruppe sin, som blant annet viste skoleveien til og fra Sandvika vgs. Det var det som faktisk hadde tenkt på! Bortsett fra det var alle filmene/photostoryene gode i mine øyne. Gruppene hadde fått med masse informasjon og samtidig gjort prosjektene interessante og spesielle på sin måte. Gratulerer til alle :) !


Helt til slutt vil jeg sagt at jeg har lært masse av dette prosjektet, både om filmredigering og ting om skolen jeg ikke ante fra før. Litt flaut, men jeg har faktisk ikke visst hvor elevrådet og kontorene er før nå... I alle fall, syns det har vært meget gøy å arbeide med denne oppgaven. Håper virkelig det kommer flere av samme slag!
Kan du ikke gi oss litt flere sånne da, Anne? La oss bare håper hun svarer: "Klart jeg kan!"

- Even

(Bildene er hentet fra filmen vi har spilt inn selv)

Ingen kommentarer: