søndag 14. juni 2009

Pattedyr? Hopp i høyet!


(Trykk på filmen for å komme til kilden, teksten finner du her HER)

Endelig en bloggoppgave som klinger i mine ører!
Hvorfor? Vel, det er egentlig bare å spørre de som omgås meg til vanlig. Det går nemlig ikke en dag uten at jeg har en eller annen sang på hjernen... Som oftest av den sorten jeg overhodet IKKE vil ha der! Så jeg kan vel uten å lyve si at jeg kan de fleste sanger som spilles på radio eller på tv'n, det er ikke til å komme ifra :P.

Som du sikkert skjønner har jeg da et utall av sanger å velge mellom, siden de stadig blir byttet ut. Men noen sanger har jo større betydning for meg enn andre, og jeg endte til slutt opp med The Bad Touch, av The Bloodhound Gang.

Første gangen jeg hørte denne sangen var "ute på tur"(haha) med kamerater, og herregud så mye vi lo av den! Det var en varm dag i sommerferien, og jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å glemme denne melodien, noen gang! Det er spesielt en gutt ved navn George som kan skrive under på at det tok laaang tid før jeg fikk teksten til denne landeplagen ut av hodet.. Huff:P.
The Bad Touch handler om noe de fleste av oss tenker mye på, men de færreste snakker vel om det som disse gutta gjør! Temaet er nemlig Sex, og jeg skulle ønske jeg kunne si at den tar det for seg på en voksen og god måte, men det vil dessverre være en forbannet stor løgn! The Bloodhound Gang synger om deres tanker om sex, en smule overdrevent, og med innspirasjon hentet fra Discovery Channel på tv'n. Men stemning er det! I mine ører er dette en sang som løfter stemningen opp og lager liv! Den er full av humor, galskap og noen geniale tekster!

Så var det spørsmål om sangen min gir uttrykk for en spesiell holdning eller et verdisyn.. Jeg var redd for at de skulle spørre om det.. :P
The Bad Touch er ikke en veldig moden sang, og inneholder dermed ingen god moral vi kan lære videre til barna våre. Faktisk vil jeg fraråde foreldre å spille denne låta for barna sine, eller besteforeldrene for den slags skyld.. Gruppa snakker om sex som om det er det eneste riktige vi mennesker kan gjøre, fordi vi er(hold deg fast.....) pattedyr! "You and me baby ain't nothin' but mammals, so let's do it like they do on the Discovery Channel." Er første linje av refrenget i sangen, og her ser vi jo at holdningen til sex er like streng som holdningen til å puste, hva ellers skal du liksom gjøre? haha! Låta forteller rett og slett om sex, og at det er en meget naturlig del av hverdagen. Verdisyn? Tja.. Sex er en bra ting, alle burde ha det siden vi tross alt er pattedyr. At kjærligheten er en bra ting? Nope. I følge denne gruppa er det ikke nødvendig for et godt liv. De sier egentlig ganske klart i fra hva slags type kjærlighet de snakker om selv: "Love, the kind you clean up with a mop and bucket."
Tolk det som du vil, men jeg tør ikke si hva den setningen der kan bety!

For å skjønne denne sangen er det et par ting det er handy å kunne. nr 1: At foreldrene dine har snakket med deg om "Blomsten og Bien", noe jeg for din skyld håper de har. nr 2: At du har sett på discovery channel, og dermed vet hva det er disse pattedyrene bedriver i beste sendetid. nr 3: det er lurt å kunne engelsk!(No shit!). nr 4: Du må rett og slett være en smule pervers!

Det er brukt en del språkelige virkemidler. Det er rim og det er rytme, men enda mer fremtredende er de språkelige bildene. De er uten tvil SYKE! Et eksempel: "I want you smothered want you covered like my Waffle House hashbrowns." I tillegg er det en dobbeltbetydning av de sjeldne her, som jeg ikke kan gjøre annet enn å le av: "So put your hands down my pants and I'll bet you'll feel nuts." Skjønte du den?

Jeg vil si at melodien passer bra til teksten. Den er livlig og rask, og den skaper en helhet i sangen.
Når det kommer til samfunnskritikk, så er det vel ganske klart for dere nå, at det er det minimalt av. "The Bad Touch" er rett og slett en skrudd sang om sex og damer, og det meste rundt disse temaene!
Hør den! Den er absolutt verdt 4 minutter av ditt liv, og blir sannsynligvis en slager hvis du spiller den for vennegjengen når du er "ute på tur" :)

- Even

Ingen kommentarer: