søndag 14. juni 2009

Lyrikkens underlige verden!



Lyrikk ja!
Det er vel noe de fleste av oss har vært borte i. Noen er nok mer interessert i det enn andre, men jeg vil tro at alle har hørt et dikt eller en sang de ikke glemmer med det første?
Hva er så egentlig denne lyrikken da? Vi finner den blant de tre hovedgruppene av skjønnlitterære tekster, sammen med etikk og drama. Som mange vet, er det mye rytme i lyrisk diktning. Vi finner også andre musikalske og visuelle virkemidler, det mest kjente er kanskje rim. Hvem har vel ikke som barn blitt fascinert av de skrevne ordene som klinger så fint når man uttaler dem? "Lille petter edderkopp han klatret på min hatt, så begynte det å regne, og Petter ned han datt!" Det er minner det!

Jeg vil ikke si at jeg er av de mest lyrikkbesatte. Så klart har jeg en viss formening om hva det er, og jeg har jo hørt mange dikt og sanger. Allikevel har jeg ikke lært så mye om det før nå, så det var jo greit å vite hva det egentlig er jeg driver med, når jeg lager setninger med ord som har samme klang og rytme!


Så var det å finne et dikt da. Et som betyr noe for meg, som jeg forbinder med noe.
Etter en tenkepause kom jeg frem til dette:

Kringsatt av fiender,gå              Ubygde kraftverker,
inn i din tid! ukente stjerner-
Under en blodig storm- skap dem,med skånet livs
vi dig til strid! dristige hjerner!

Kanskje spør du i angst, Edelt er mennesket,
udekket,åpen: jorden er rik!
hvad skal jeg kjempe med, Finnes her nød og sult
hvad er mitt våpen? skyldes det svik.

Her er ditt vern mot vold, Knus det!I livets navn
her er ditt sverd: skal urett falle.
troen på livet vårt, Solskinn og brød og ånd
menneskets verd. eies av alle.

For all vår fremtids skyld, Da synker våpnene
søk det og dyrk det, maktesløs ned!
dø om du må-men: Skaper vi menneskeverd
øk det og styrk det! skaper vi fred.

Stilt går granatenes Den som med høire arm
glidende bånd. bærer en byrde,
Stans deres drift mot død, dyr og umistelig,
stans dem med ånd! kan ikke myrde.

Krig er forakt for liv. Dette er løftet vårt
Fred er å skape. fra bror til bror:
Kast dine krefter inn: vi vil bli gode mot
døden skal tape! menneskenes jord.

Elsk-og berik med drøm- Vi vil ta vare på
alt stort som var! skjønnheten varmen-
Gå mot det ukjente, som om vi bar et barn
fravrist det svar. varsomt på armen!


Første gangen jeg hørte dette diktet, ble det lest for meg av morfaren min. Han levde da diktet ble skrevet og under andre verdesnskrig. Jeg var ganske så liten da han leste det, men jeg husket mye av det allikevel. Det er derfor jeg velger "Til ungdommen", fordi det er et av de første diktene jeg hørte. Det, og fordi jeg syns diktet forteller oss noe viktig, og et dikt med et slikt budskap burde ikke glemmes!

Diktet heter "Til Ungdommen" og er skrevet av Nordahl Grieg i 1936. Han skrev det til åpningen av universitetssemesteret i 1936, som en tankevekker til ungdommen. Grieg spådde nemlig en fremtid med mye uro, og derfor skrev han dette diktet. Han var også en frihetskjemper, denne karen, men det skal vel ikke altfor mye til før man skjønner det når man leser diktet...
I "Til ungdommen" prøver Nordahl Grieg å oppfordre ungdommen til å bryte mønsteret og slutt på all krig og elendighet. Det skal vi ikke gjøre med våpen og kanoner, men ved:*
"troen på livet vårt,
menneskets verd"
Ganske dype greier dette her, ja, og rett hadde han jo. Noen år senere brøt andre verdenskrig ut, og uro og forferdelighet spredte seg som ild i tørt gress. Han skjønte nok at noe sånt kom til å skje, denne Grieg. Kanskje, hvis vi hadde fulgt rådene "Til ungdommen" gir oss, kunne hele krigen vært unngått? Det tror i alle fall jeg :)

- Even

(Bildet er finner du her)

Ingen kommentarer: